Slik kommuniserer du treffsikkert under valgkampen

Slik kommuniserer du treffsikkert under valgkampen
Johner Images / NTB
Nyhetsovervåking passer for:

- kommunikatører

- organisasjoner

- offentlig sektor

- bedrifter

Les mer om nyhetsovervåking
Nå er valgkampen snart i gang! For at kommunikasjonen din skal treffe, er det viktig å være oppdatert på nyheter knyttet til kjernesakene i din organisasjon eller bedrift.

Bli oppdatert på nyheter i sanntid

Når det plutselig skjer noe stort innenfor ditt område, er det nyttig å ha den samme informasjonen som pressen – og helst like raskt. Med nyhetsovervåking fra NTB er dere oppdatert på nyhetsbildet i sanntid. Dere får nyhetene samtidig som landets redaksjoner, Stortinget og departementene.

– Som nyhetsbyrå er vår viktigste oppgave å holde mediekundene løpende oppdatert på de viktigste hendelsene både nasjonalt og internasjonalt. Dette kan også være avgjørende for ledelsen eller kommunikasjonsavdelingen i en organisasjon eller bedrift, sier Hilde Schjerve, nyhetsredaktør i NTB.

Den enkleste måten å være oppdatert på, er å sette opp din egen nyhetsfeed med varsler om saker og hendelser på områder du følger. Da er du alltid oppdatert om politiske prosesser og utvikling som gjelder dine kjernesaker.

“Hva er forskjellen på nyhetsovervåking og medieovervåking?”

– Mange tror at dette er det samme, men nyhetsovervåking og medieovervåking dekker helt ulike behov, forklarer Kristoffer Hagenes, produktsjef for kommunikasjonsplattformen NTB Kommunikasjon.

Nyhetsovervåking holder deg oppdatert idet noe skjer. Du får varsel om hendelsene samtidig med journalister og redaksjoner landet rundt.


Medieovervåking er et verktøy for å måle resultatene av kommunikasjonsarbeidet ditt. Denne informasjonen får du i etterkant og brukes gjerne til evaluering og rapportering av kommunikasjonsarbeidet.

Få hjelp av medienes arbeidsverktøy

Inkludert i tjenesten nyhetsovervåking får dere to uvurderlige planleggingsverktøy: arbeidsplaner og nyhetskalenderen. Det gjør det enklere å planlegge egen kommunikasjon ved hjelp av mediene arbeidsverktøy.

Arbeidsplaner gir dere innblikk i det viktigste som skjer de neste 24 timene. Her samler redaksjonen i NTB hvilke saker vi skal dekke. Dette gir dere et forsprang på hvilke planlagte saker som vil prege nyhetsbildet.

Nyhetskalenderen viser lokale, nasjonale og internasjonale begivenheter mange måneder fram i tid. Kalenderen dekker hele spekteret av politikk og samfunnsliv, økonomi, næringsliv, kultur og sport. Her får du raskt svar på hva som skjer og når – på det området som er aktuelt for din bedrift og bransje.

Les kundeintervju med Statens vegvesen: – Nyhetskalenderen har gitt pressearbeidet vårt et løft.

Ved å holde dere oppdatert på løpende nyheter og planlagte hendelser blir det lettere å sikre at egen kommunikasjon er relevant og aktuell.

– En journalist vil alltid være opptatt av nyhetsverdien i pressemeldingen eller nyhetssaken du vil ut med. Å være oppdatert på nyhetsbildet er dermed en viktig del av kommunikasjonsarbeidet, forteller Kristoffer Hagenes.

08.06.2023

Spørsmål om nyhetsovervåking?

Les også
Nyhetskriteriene som bør finnes i pressemeldingen
Shutterstock / NTB

Nyhetskriteriene som bør finnes i pressemeldingen

En redaksjon får flere hundre henvendelser og pressemeldinger hver eneste dag. Deres jobb er derfor å avgjøre hva som skal presenteres som en nyhet. Det er flere faktorer som spiller inn når saker skal velges ut, men en journalist vil alltid lete etter nyhetskriteriene i pressemeldingen.

Når er det best å sende ut en pressemelding?
Shutterstock / NTB

Når er det best å sende ut en pressemelding?

Det finnes ikke noe eksakt svar på dette spørsmålet, men det finnes noen vurderinger som kan gi deg en indikasjon. Vi deler statistikk fra når brukere av vår egen kommunikasjonsplattform sender ut pressemeldinger.

Vil du vite mer?