Vi hjelper dere med å dekke valget

Vi hjelper dere med å dekke valget
Terje Pedersen / NTB
Nyheter fra NTB

I tillegg til ordinær nyhetsproduksjon lager vi en rekke spesialprodukter til valget.

Les mer om valgproduktene
Stortingsvalget nærmer seg med stormskritt, og i NTB er forberedelsene i full gang. Prosjektleder for valget, Gunnhild Hokholt Bjerve, forteller om spesialprodukter og utviklingsprosjekter utover ordinær nyhetsdekning.

Informasjon samles inn fra nærmere 1000 stortingskandidater

– Nå før sommeren jobber vi med å få stortingskandidatene til å opprette en profil i det vi kaller kandidatbasen vår. Basen kan fungere som et oppslagsverk der medier og leserne deres får en god oversikt over kandidatenes kampsaker, politiske interesser og mål, samt karriere og verv, sier Bjerve.

Målet er at 8–900 kandidater fyller ut profilinformasjon og legger inn et profilbilde av seg selv. Det gir velgerne en unik tilgang til innsikt om lokale og nasjonale kandidater som stiller til valg.

Et unikt oppslagsverk for kommende valg

Kandidatbasen gir velgerne mulighet til å bli bedre kjent med kandidatene fra alle politiske partier, også mindre profilerte politikere.

Bjerve forteller videre at kandidatbasen er et langtidsprosjekt som ikke bare handler om årets stortingsvalg. Den skal bygges opp valgår for valgår. Derfor blir kandidatbasen et nyttig journalistisk verktøy, også utenom valgene.

Mediene får tilgang til profilbilder av kandidatene på ett sted og sparer dermed tid og ressurser.

Er du kandidat? Husk å opprette en profil. Om du har spørsmål, er du velkommen til å kontakte oss på kandidatbasen@ntb.no.

Visualiserte valgresultater og automatisert journalistikk

På valgkvelden vil NTB sikre en komplett dekning av resultatene med interaktiv nyhetsgrafikk, som blir løpende oppdatert. Den inneholder også automatiserte tekster, basert på data med nasjonale resultater og mandatfordelingen fra valgdistriktene.

– Ved forrige valg produserte vi 30 000 automatiserte artikler. I år fortsetter vi å lage automatisert journalistikk av høy kvalitet, sier Bjerve.

Til trykte medier lager vi en ferdigside som viser de nye stortingsrepresentantene. Ferdigsiden leveres før kl. 23.30 valgnatten og blir oppdatert når resultatet er endelig.

To valgomatprodukter under utvikling

Vi utvikler og tilbyr to valgomatprodukter. Det ene er til Barnas valg – i samarbeid med Redd Barna. Det andre er et rammeverk som mediene kan bruke for å lage en egen valgomat for sine lesere.

Valgomaten for barn ble mye brukt i skoleklasser i 2019 og skapte stort engasjement i målgruppen.

– Her har vi jobbet mye med å formulere politiske spørsmål på en måte som barn og unge kan forstå, forteller Bjerve.

Valgomaten inneholder spørsmål om temaer som barn og unge er opptatt av, og temaer som diskuteres i valgkampen.

En rekke lokalaviser benyttet seg av valgomaten i 2019, og det viste seg å være en god måte å tiltrekke seg unge lesere på.

Bilder og video fra valgkampen

Fotografene våre følger valgkampen og valget tett. Med vår foto- og live videodekning får leserne et godt visuelt innblikk i stortingsvalget 2021.

Les alt om hvordan vi dekker valget med foto, tekst og grafikk.

25.05.2021

Spørsmål om valget?

Les også
La roboter oppdatere leserne dine på lokale nyheter
Shutterstock / NTB

La roboter oppdatere leserne dine på lokale nyheter

Robotene er på vei inn i norske redaksjoner. I NTB har vi flere utviklingsprosjekter på gang der roboter, eller automatisert journalistikk, står sentralt. Bli bedre kjent med noen av robotprosjektene våre.

NTB mini: Raumnes

NTB mini: Raumnes

Lokalavisa Raumnes har i dag en tilpasset produktpakke med nyheter, bilder, feature, spill og grafikk fra NTB. Les hva Fred Gjestad sier om hvilken verdi NTB mini gir dem.

Slik skal NTBs nyhetstjeneste utvikles i 2021
Håkon Mosvold Larsen / NTB

Slik skal NTBs nyhetstjeneste utvikles i 2021

Som nyhetsbyrå skal vi gi kundene rask og pålitelig oversikt over de viktigste nyhetene. Nyhetsredaktør Sarah Sørheim forteller om utviklingsprosjekter i 2021, som skal støtte opp om akkurat det.

Forbruker og feature: Fredriksstad Blad
Foto: Kristian Bolstad / Fredriksstad Blad

Forbruker og feature: Fredriksstad Blad

Reportasjer som inspirerer, veileder og skaper nysgjerrighet, er populært lesestoff. Les hvordan Fredriksstad Blad lykkes med forbrukerreportasjer på digitale flater.

Nyhetsovervåking
Thomas Brun / NTB Kommunikasjon

Nyhetsovervåking

Ønsker dere å følge nyhetsbildet og få varsel om de viktigste hendelsene, men har ikke behov for å publisere nyheter? Da er overvåkingstjenesten løsningen.

Vil du vite mer om valgdekningen?