Den perfekte pressemelding
Scandinav / NTB

Den perfekte pressemelding

Dato
17. september 2020
Sted
Havnelageret (Langkaia 1, Oslo)
Klokkeslett
07:00—13:00
Dette er skrivekurset for deg som ikke bare vil lære å skrive effektive pressemeldinger, men også ønsker å vite mer om hvordan du kan måle effekten av dem.

Kurset 17. september er avlyst. Bli i stedet med på samme kurs 10. november.

Meld deg på samme kurs 10. november

Sentrale emner:

- å lage effektive titler og få til et godt samspill mellom tittel, bilde og bildetekst
- å skrive kort, få fram budskapet og unngå de vanligste fellene
- å måle effekten av dine pressemeldinger

Slik lager du den ultimate tittelen

Første bud for å nå ut med en pressemelding er en tittel som fenger mottakeren. I dette kurset får du en verktøykasse for å snekre titler som gjør nettopp dette. Vi ser også på hvordan du kan utnytte samspillet mellom tekst og bilder for å trekke leseren inn i stoffet.

Språk og struktur

Hvordan skrive kort, få fram budskapet og unngå de vanligste fellene? Tunge og lange tekster blir lettere oversett, og vi ser på teknikker du kan bruke for å skrive kort og konsist og bli bevisst på eget stammespråk.


Hvorfor skal man måle effekten av pressemeldinger?

Vi gir eksempler på hvorfor det er nyttig å dokumentere effekten av virksomhetens pressemeldinger, og hvordan en slik evaluering kan benyttes som verktøy i det videre kommunikasjonsarbeidet.

Gjennomgang av hvordan man best dokumenterer effekten

Her gjennomgår vi hvordan du på egen hånd kan gjøre en analyse av pressemeldingsarbeidet, og hvordan man best utformer en kravspesifikasjon dersom en analyse eller evaluering skal bestilles eksternt.

Gjennomslag for budskap

Denne delen av kurset handler om hvordan du går til verks for å måle dine pressemeldingers gjennomslag. Det starter i den enden der man definerer budskapet sitt – det som skal kommuniseres, må være konkret for å kunne måles.

Talspersoner og sitater i pressemeldingene

Vi beskriver en velprøvd metodikk som går ut på å analysere hvordan virksomhetens talspersoner har fått gjennomslag i mediene. Her kommer vi inn på analyse av sitater, selve utsendelsen av pressemeldinger og bruken av pressebilder.

Målgruppe

Kurset passer for alle som produserer, måler og analyserer sine pressemeldinger.

Foredragsholdere:

Rune Wikstøl

Rune Wikstøl har bakgrunn som journalist og jobber til daglig som språkrøkter i NTB. Han har kurset over seks tusen journalister, kommunikatører, saksbehandlere og ledere i å skrive mer effektivt. Rune blogger i Kommunikasjonsforeningens blogg PRprat, der han deler sine skrivetips.

Sigmund Wøien

Sigmund Wøien er utdannet innenfor medievitenskap, retorikk og kommunikasjon, og har de siste sju årene jobbet som medieanalytiker i Retriever. Til daglig leder han Retrievers analyseavdeling. Han har hjulpet flere hundre store og mindre virksomheter med måling av egen kommunikasjon og avtrykk i redaksjonelle og sosiale medier.

Havnelageret (Langkaia 1, Oslo)
Langkaia 1
0150 Oslo