1. Skriv hovedbudskapet i overskriften eller emnefeltet
Leseren skal få med seg hovedpoenget ved første blikk. Bruk gjerne en fullstendig setning.
Eksempler
- Ikke ring legevakten ved milde symptomer på korona
- Vi utsetter møtet 31. mars – ny dato kommer
- Gratis levering nå – få varene dine hjem
- Vi setter ned renten
- Alle arrangementer blir utsatt til høsten
- Ta et digitalt skrivekurs fra hjemmekontoret
2. Lag mellomtitler av de viktigste poengene dine
Leseren skal kunne få med seg alle de viktigste poengene ved å skumlese teksten. Bruk mellomtitler i alle tekster, også e-poster.
Eksempler
- Unngå kollektivtrafikk hvis du kan
- Gode tips for et ergonomisk hjemmekontor
- Nok søvn styrker immunforsvaret
- Vi trenger flere blodgivere
- Hvordan laster du ned gratis e-bøker?
3. Skriv fra mennesker til mennesker
I krisetider trenger vi fakta, men også menneskelighet og varme. Ha klart for deg hvilken følelse leserne skal sitte igjen med etter å ha lest teksten.
Tips
- Bruk vi, du og dere. Vær til stede i teksten, og vis at du ser den som leser.
- Bruk korte setninger. Stressede og travle mennesker fortjener effektiv kommunikasjon.
- Bruk et aktivt språk. Få tydelig fram om leseren skal gjøre noe. Du avbestiller ved å svare på denne e-posten innen 15. april er tydeligere enn Avbestilling skjer elektronisk innen 15. april.
God skriveøkt i en utfordrende tid! Trenger du hjelp med teksten, sitter vi klare ved tastaturet.
Vil du lære mer om språk og kommunikasjon? Vi holder jevnlig skrivekurs. Gå til kursoversikten.