Klarspråk: Stavanger kommune

Klarspråk: Stavanger kommune
Kunde: Stavanger kommune
Vi har hjulpet kommunen med:

Klarspråkskurs, språkprofil, utredning av målform, løpende språkspørsmål, brukertesting

Intervjuet er gjort med:

Kristin Høie Walstad, spesialrådgiver

Publisert:

Februar 2020

Kommunen kommuniserer med alt fra ressurssvake innbyggere til profesjonelle utbyggere. Tekstene må være presise og faglig korrekte, og de må være forståelige for mottakerne. Det krever et bevisst forhold til hvordan man kommuniserer.

En kommune skal kommunisere med alt fra ressurssvake innbyggere til profesjonelle utbyggere. Tekstene må være presise og faglig korrekte, og de må være forståelige for de aktuelle mottakerne. Det krever et bevisst forhold til hvordan man kommuniserer.

Vi bistår kommunikasjonsavdelingen

Språk er et av de viktigste verktøyene i kommunen, og de ansatte kommer stadig i situasjoner der det er behov for å diskutere språk.

Vi i kommunikasjonsavdelingen kan svare på mye, men innimellom trenger vi fagekspertise for å få avklart mer komplekse spørsmål,

sier spesialrådgiver Kristin Høie Walstad. – NTB Arkitekst har også vært til stor hjelp når vi nå har arbeidet med å avklare bruk av målform i den nye kommunen etter kommunesammenslåingen, når vi har laget ulike retningslinjer for skriving, navngiving og lettlesttekster, og da vi kartla erfaringer med beslutningstekster i kommunen, fortsetter Walstad.

Lager skreddersydde kurs

Siden 2011 har Stavanger kommune brukt NTB Arkitekst som kursleverandør. Vi har holdt kurs i alt fra chat og saksframlegg via klarspråk og skriving generelt til kommuneplan og kommunedelplaner.

Vi er spesielt fornøyd med at kursene alltid er skreddersydd, slik at deltakerne får jobbet med gjenkjennelige og relevante tekster.

Varighetene på kursene varierer, fra to timer til hele dager. Kursene veksler mellom foredrag, diskusjon og praktisk arbeid med tekster

Tidlig ute med språkprofil

Stavanger kommune var i 2011/2012 en av de første kommunene som laget en egen språkprofil med retningslinjer for hvordan de ansatte skal skrive. – NTB Arkitekst hjalp oss med å utvikle språkprofilen, som har inspirert en rekke andre kommuner til å gjøre det samme, sier Walstad. I 2019/2020 hjelper NTB Arkitekst kommunen i arbeidet med å revidere språkprofilen.

Trenger dere hjelp med klarspråksarbeidet?