Fotooppdrag: Sylvsmidja
Fotooppdrag
Markedssjef Kristin Myhre
November 2019
Vi hadde laget en ny profil og kommunikasjonsplan for å fornye vår merkevare, men trengte hjelp til å utvikle det visuelle konseptet med bilder og film.
Kjenner du deg igjen i utfordringen til markedssjef i Sylvsmidja, Kristin Myhre? Dette var situasjonen i 2016. Siden da har Sylvsmidjas merkevarekjennskap økt fra 4 til 21 prosent, mye takket være en tydelig visuell profil. Bli inspirert av hvordan NTB-fotograf Thomas Brun og markedssjef Kristin Myhre har fornyet og videreutviklet Sylvsmidjas merkevare.
– Fantastisk å bruke NTB som sparringpartner
I 2016 var Sylvsmidjas merkevareprofil utdatert. De ønsket å gå bort fra rene bunadsbilder og heller bruke bilder som framhever Sylvsmidjas produkter, nemlig søljene. Produktene er i stor grad de samme over tid, så for markedssjef Kristin var det viktig å finne nye, kreative måter å vise fram produktene på i markedsmateriellet. NTB-fotograf Thomas Brun var involvert i denne prosessen fra starten. Han bisto med alt fra konseptutvikling til produksjon, ferdigstilling av reklamefilm, livsstilsbilder, miljøbilder og produktfotografering.
– Det er fantastisk å bruke NTBs fotograf som sparringpartner på hele vårt visuelle uttrykk, og ikke bare som fotograf. Jeg har tillit til hans råd og innspill, sier Kristin.
Kreativt håndverk
Samarbeidet mellom Sylvsmidja og NTBs fotograf pågår kontinuerlig, og nye kampanjer blir stadig utviklet. For Sylvsmidja har det vært viktig å være synlig på riktig måte i en tid med mye oppmerksomhet på bærekraft og grønn profil. Derfor har Kristin og Thomas blant annet valgt å fokusere på minimalistiske elementer hentet fra naturen som omgir Sylvsmidja på Voss. I 2019-kampanjen utviklet de et konsept basert på ideen til Thomas om origami som virkemiddel. Papirkunstner Cecilie Egeberg ble derfor med på konseptutviklingen og utformingen av papirkunsten.
– Ved å bruke origami i kampanjen skapte vi et uttrykk som er minimalistisk, moderne og modig. Helheten av sølvsmykkene, papirkunsten og fargebruken gir Sylvsmidja en eksklusiv og vakker profil, som gjenspeiler kvaliteten Sylvsmidja legger i eget håndverk, sier fotograf Thomas. Håndverk er også en av grunnpilarene i den nye kommunikasjonsplattformen.
Den visuelle profilen brukes på alle flater der Sylvsmidja er synlig, på sosiale medier, på nettsidene og i kampanjer på nett og på trykk.
– Den store økningen i Sylvsmidjas uhjulpne merkevarekjennskap de siste årene er i stor grad et resultat av vårt arbeid med den visuelle profilen, sier markedssjef Kristin.
Markedsmateriell som utgjør forskjellen
Dere kan bestille fotograf til store og små oppdrag av oss i NTB. Vi skreddersyr et tilbud etter deres behov og leverer til avtalt tid og pris rundt om i hele landet. Vi kan hjelpe til med alt fra ansattbilder og fotografering eller video fra bedriftsarrangementer eller butikkåpninger til illustrasjonsbilder, filmsnutter til markedsføring eller større prosjekter slik som for Sylvsmidja. Dere er uansett hjertelig velkommen til å be om en samtale rundt ønskene deres.
Jeg kan anbefale NTBs fotografer. Vi får det vi ønsker til riktig pris og til riktig tid, i tillegg til en god sparringpartner med stor faglig kompetanse.
Det sier Kristin Myhre, markedssjef i Sylvsmidja.