Nyhetskriteriene som bør finnes i pressemeldingen

Nyhetskriteriene som bør finnes i pressemeldingen
Shutterstock / NTB
Send pressemeldinger fra NTB Kommunikasjon
Les om kommunikasjonsplattformen
En redaksjon får flere hundre henvendelser og pressemeldinger hver eneste dag. Deres jobb er derfor å avgjøre hva som skal presenteres som en nyhet. Det er flere faktorer som spiller inn når saker skal velges ut, men en journalist vil alltid lete etter nyhetskriteriene i pressemeldingen.

Konflikt

Konflikt er en viktig del av et demokratisk samfunn og vil ofte skape oppmerksomhet og interesse. En journalist leter derfor etter tydelige motsetninger og klare fronter. Har du en historie som inneholder en konflikt, vær tydelig på standpunktene, fremhev en talsperson og lag gode sitater.

Vesentlig

En sak som berører mange mennesker, blir sett på som vesentlig. Saken i seg selv trenger ikke å være stor, så lenge den har en betydning for en større gruppe. Inneholder pressemeldingen din informasjon som påvirker mange mennesker – tallfest dette!

Nærhet

Vi mennesker lar oss rive med av historier som oppleves som nære, enten det er geografisk, sosialt eller personlig. En sak blir bedre dersom vi får møte en som blir påvirket av hendelsen. Har saken din betydning for et lokalsamfunn, lag en lokal vinkling eller forsøk å få uttalelser fra en som er personlig berørt av den.

Sensasjonell

Dette kalles ofte for "wow!"-faktoren og er saker som forbauser, sjokkerer eller overrasker. Sensasjoner handler om det vi aldri hadde forventet skulle skje. Har du har et slikt element i pressemeldingen din – vis det!

Aktuell

En sak er aktuell når den er nær i tid eller den omtaler noe helt nytt. En gammel sak kan likevel være aktuell dersom man finner en ny måte å se saken på, eller kommer med ny informasjon. Sørg for å få tydelig frem hva som gjør at saken din er aktuell, enten det er ny kunnskap eller noe revolusjonerende nytt.

Husk:

Selv om pressemeldingen din inneholder flere av nyhetskriteriene, vil det aldri finnes noen garanti for at den kommer på trykk, men det vil helt klart øke sjansen for at en journalist eller vaktsjef vil vurdere den.

Et siste tips fra journalisten: Ikke smør for tjukt på. Har du en god sak, er det ikke nødvendig å overdrive. Har du en dårlig sak, nytter det ikke å juge den god.

Vil du bli bedre til å skrive pressemeldinger? Vi holder jevnlig skrivekurs om pressemeldinger. Se om du finner en kursdato som passer for deg.

02.02.2021
KANSKJE DU OGSÅ ER INTERESSERT I
Skriv pressemeldinger som er enkle å bruke
Maskot / NTB

Skriv pressemeldinger som er enkle å bruke

Pressemeldinger er brukstekster for travle journalister. Så kom kjapt til nyhetspoenget, gjør teksten oversiktlig og gi journalistene det de trenger for å lage en sak.

Når er det best å sende ut en pressemelding?
Shutterstock / NTB

Når er det best å sende ut en pressemelding?

Det finnes ikke noe eksakt svar på dette spørsmålet, men det finnes noen vurderinger som kan gi deg en indikasjon. Vi deler statistikk fra når brukere av vår egen kommunikasjonsplattform sender ut pressemeldinger.

Hvordan skille seg ut i mengden av pressemeldinger?
JeremyRichards / Shutterstock / NTB

Hvordan skille seg ut i mengden av pressemeldinger?

En nyhetsredaksjon får flere hundre henvendelser hver eneste dag. Her er fem tips som øker sjansen for at en pressemelding skal synes i mengden.

Slik velger du rett bilde til pressemeldingen
Maskot / NTB

Slik velger du rett bilde til pressemeldingen

Artikler med bilder får flere visninger enn artikler uten. Det samme gjelder for pressemeldinger. God bildebruk underbygger og forsterker budskapet ditt.

Vil du vite mer om pressemeldinger?