Tre kunder om pressemeldinger og kommunikasjon – del 1

Tre kunder om pressemeldinger og kommunikasjon – del 1
Kommunikasjonstips

Vi gir deg nyttige tips om kommunikasjon, språk, bilderettigheter, bildebruk og mye mer.

Gå til bloggen vår
Vi har spurt tre forskjellige virksomheter om hvordan de jobber med pressemeldinger og kommunikasjon. Alle sender pressemeldinger fra NTB Kommunikasjon. Bli inspirert av IKEA, Tekna og Opplysningskontoret for brød og korn.

Hvordan bruker dere pressemeldinger som en del av kommunikasjonen deres?

IKEA

I IKEA er der fem personer som jobber med kommunikasjon. Vi har pratet med Siv Egger Westin, kommunikasjonssjef i IKEA.

– IKEA er et stort globalt selskap med et bredt spekter av nyheter – fra finansielle tall til produktnyheter – og vi bruker pressemeldinger aktivt for å nå ut til ulike målgrupper. Vi segmenterer og sender til dem vi mener kan ha interesse av nyheten vi ønsker å dele, men i noen tilfeller legger vi bare ut pressemeldingene på nyhetsrommet for å gjøre dem tilgjengelige for dem som aktivt er inne og kikker. Pressemeldinger er én taktikk for å nå målgruppen, men vi holder også for eksempel pressetreff og eventer, én-til-én-kommunikasjon med journalister og intervjuer med talspersoner hos oss, sier kommunikasjonssjefen i IKEA.

Tekna

I Tekna er det 13 personer som jobber med kommunikasjon. Vi har pratet med Mona Raa Ravndal, kommunikasjonssjef i Tekna.

– Vi bruker pressemeldinger som en del av kommunikasjonsmiksen for å nå ut med informasjon med nyhetsverdi eller spennende arrangementer fra Tekna til flere medier samtidig. Vi kan også bruke systemet for å markere oss innen et politisk område som vi er opptatt av. Da er ikke alltid målet flest mulig oppslag, men at medier skal registrere at dette er et område vi har synspunkter og innsikt på. Vi kan gjerne bruke direkte innsalg først, og så en bred pressemelding i etterkant. Pressemeldinger er en fin måte å nå ut bredt på, men ikke alltid den beste måten å oppnå store og gode oppslag på, sier kommunikasjonssjefen i Tekna.

Opplysningskontoret for brød og korn

Opplysningskontoret for brød og korn har bare én ansatt, men hun får noe kommunikasjonshjelp fra MatPrat og et eksternt byrå. Vi har pratet med daglig leder Torunn Nordbø.

– Opplysningskontoret for brød og korn ønsker å skape matglede, matlyst og bakelyst, og vi skal formidle matkunnskap om brød og korn. Å skape oppmerksomhet i media er derfor en viktig del av arbeidet vårt. Vi bruker pressemeldinger for å gi bakgrunnsstoff og tips til journalister i forbindelse med bakedager gjennom året. Et annet sentralt tema vi jobber med å bidra med informasjon om, er ernæring og bærekraft knyttet til matkorn i samsvar med myndighetenes kostråd og bærekraftsmål, sier daglig leder i Opplysningskontoret for brød og korn.

Send pressemeldinger fra NTB Kommunikasjon

IKEA, Tekna og Opplysningskontoret for brød og korn er kunder av NTB Kommunikasjon. De sender pressemeldinger fra kommunikasjonsplattformen. Les mer om NTB Kommunikasjon her.

Vil du få lignende bloggartikler i innboksen din?

Meld deg på nyhetsbrevet vårt.

25.04.2022
Les også
Sjekkliste for pressemeldinger – Slik skriver du en god pressemelding
Shutterstock / NTB

Sjekkliste for pressemeldinger – Slik skriver du en god pressemelding

Hvordan skrive en god pressemelding? I sjekklisten tar vi deg steg for steg gjennom elementene du må ha med i pressemeldingen.

Treffsikker kommunikasjon – bli oppdatert på nyheter i sanntid
Leonid Iastremskyi / Alamy Stock Photo / NTB

Treffsikker kommunikasjon – bli oppdatert på nyheter i sanntid

For at kommunikasjonen din skal treffe, er det viktig å være oppdatert på nyheter knyttet til kjernesakene dine.

Bilder og GDPR – håndterer dere bilder rett?
Maskot / NTB

Bilder og GDPR – håndterer dere bilder rett?

Bedrifter som har bilder av medarbeidere og andre personer, kan ofte ha behov for et system som gjør det lett å håndtere samtykker og samtidig ha oversikt over bruksrettigheter til bildene. Da kan løsningen være å bruke en mediebank.

Spørsmål om pressemeldinger?