Trender for pressemeldingen – se statistikk for 2024

Trender for pressemeldingen – se statistikk for 2024
Maskot / NTB
Slik jobber kundene våre

I årsrapporten for 2024 har vi samlet statistikk fra kommunikasjonsplattformen vår, NTB Kommunikasjon.

Last ned trendrapporten
Når sendte kundene våre ut pressemeldinger i 2024, og hvilke pressemeldinger ble mest lest? Last ned årsrapporten for 2024.

Slik jobber kundene våre med pressemeldinger

I årsrapporten kan du se resultater fra kommunikasjonsplattformen vår.

Få innsikt i

  • når det ble sendt ut flest pressemeldinger i 2024 – tidspunkt, dag og måned
  • hvilke pressemeldinger som ble mest lest
  • hvor mange pressemeldinger som ble sendt ut daglig

Last ned trendrapporten her (PDF).

Pressemeldinger og mediene

Pressemeldinger har som regel et hovedformål – å få ut nyhetsverdi som gir redaksjonell omtale. For kommunikasjonsavdelinger er pressemeldinger en naturlig del av strategien. Det gir bedriften en effektiv mulighet til å vise fagkompetanse innenfor sitt felt, nå ut til sin målgruppe og bygge tillit gjennom bruk av redaksjonelle medier.

Hvem mottakeren er, har mye å si for hvilke saker som prioriteres på ulike tidspunkter. Er pressemeldingen relevant for riksmediene, lokalmediene og/eller fagpressen? Tenk over hvem du skal nå ut til, og hva budskapet er. Det er de relevante medieoppslagene som gir best effekt. Les mer om hvordan du får effekt av pressemeldingen.

Har dere strategiske mål om å

  • styrke posisjon og omdømme?
  • vise kompetanse og bygge fagprofiler?
  • bruke ressurser på en effektiv måte?

Da er det på tide å inkludere pressemeldinger og kommunikasjon mot redaksjonelle medier i kommunikasjonsmiksen og strategien deres.

NTB Kommunikasjon har et unikt distribusjonsnettverk som gjør at kundene våre enkelt kan sende pressemeldinger rett til medienes arbeidsverktøy. Les mer om NTB Kommunikasjon her.

Ønsker du å få lignende bloggartikler i innboksen din?

Meld deg på nyhetsbrevet vårt.

10.01.2024

Spørsmål om pressemeldinger?

Les mer
5 grunner til at du bør bruke en mediebank
Johner Images / NTB

5 grunner til at du bør bruke en mediebank

Har du opplevd at det er vanskelig å være flere i bedriften som samarbeider om bilder og videoer, at du ikke finner filen når du trenger den? Med en mediebank effektiviseres arbeidet med mediefiler.

Hvordan få effekt av pressemeldingen
Johner / NTB

Hvordan få effekt av pressemeldingen

Å skrive pressemeldinger trenger ikke å være vanskelig, så lenge du har de rette hjelpemidlene for å komme i gang. Her får du oversikt over hvordan du gir pressemeldingen den rette utformingen og sørger for den beste effekten.

Sjekkliste for pressemeldinger – Slik skriver du en god pressemelding
Shutterstock / NTB

Sjekkliste for pressemeldinger – Slik skriver du en god pressemelding

Hvordan skrive en god pressemelding? I sjekklisten tar vi deg steg for steg gjennom elementene du må ha med i pressemeldingen.