Hvordan få effekt av pressemeldingen
Få tips om hvilke elementer du bør ha med i pressemeldingen, og hvordan de bør struktureres.

Pressemeldinger og mediene
Pressemeldinger har et formål – å få ut nyhetsverdi som gir redaksjonell omtale. For kommunikasjonsavdelinger er pressemeldinger en naturlig del av strategien. Det gir bedriften et godt utgangspunkt for å vise fagkompetanse innenfor sitt felt, nå ut til en målgruppe og bygge tillit gjennom redaksjonelle medier.
Flere elementer bør være på plass før du sender ut en pressemelding. Den bør ha en god struktur og inneholde nyhetskriterier som gjør at den er aktuell. Med aktuell menes at den omtaler noe i nær tid og inneholder relevante temaer. En god strategi gir deg mulighet til å være forberedt på uoppfordret presseomtale og til å komme med egne vinklinger som kan påvirke omdømmet.
Les mer: Nyhetskriteriene som bør finnes i en pressemelding
Skriv som en journalist
Hvem mottakeren er, har mye å si for hvilke saker som prioriteres på ulike tidspunkter. Er pressemeldingen relevant for riksmediene, lokalmediene og fagpressen? Tenk over hvem du skal nå ut til, og hva budskapet er. Det er de relevante medieoppslagene som gir best effekt.
En pressemelding skal være nøktern og effektiv i språket. Formuler nyhetspoenget allerede i tittelen, og bruk ingressen til å utdype nyheten. Vent med bakgrunn og sitater til lenger ned i teksten. Husk at journalisten vurderer pressemeldingen med et kritisk blikk. Skriv nyhetssaken som en journalist, og få frem poengene som målgruppen din er opptatt av.
Les mer: Når er det best å sende ut en pressemelding?
Nyhetsovervåking
Nyhetsbildet forandrer seg raskt, og når noe relevant skjer innenfor ditt fagfelt, er det strategisk å ha samme informasjon som pressen.
Med nyhetsovervåking fra NTB får du oppdatering på nyhetsbildet samtidig som landets redaksjoner. Oppsettet kan justeres så du får varsler om saker og hendelser som er aktuelle for bransjen din. Inkludert i tjenesten nyhetsovervåking får du to uvurderlige planleggingsverktøy: arbeidsplaner og nyhetskalender.
- Arbeidsplaner gir et overblikk over det viktigste som skjer de neste 24 timene. Her samler redaksjonen i NTB sakene vi planlegger å dekke. Det gir deg et forsprang på hvilke planlagte saker som vil prege nyhetsbildet.
- Nyhetskalender dekker et vidt spekter av begivenheter flere måneder frem i tid. Kalenderen har oversikt over politikk og samfunnsliv, økonomi, næringsliv, kultur og sport. Her får du raskt svar på hva som skjer, og når – på det området som er aktuelt for din bedrift og bransje.
Trenger du hjelp til å skrive en pressemelding?
NTB Kommunikasjon er en kommunikasjonsplattform som gjør det enkelt å sende pressemeldinger rett inn i medienes arbeidsverktøy. Her kan dere publisere, distribuere og måle effekten av pressemeldingene.
Send pressemeldinger med NTB Kommunikasjon.
Last ned ned malen for pressemeldingerSprøsmål om pressemeldinger?

Skriv bedre pressemeldinger
I dette kurset lærer du hva som kjennetegner en god pressemelding, og hvordan du kan øke sjansen for at pressemeldingen din blir fanget opp av media.
Språktjenester
Spørsmål om nyhetsovervåkning
Les også

Derfor bør pressemeldinger være en del av strategien deres
En av de største utfordringene kommunikatører står overfor, er å knytte kommunikasjon sammen med virksomhetsstrategien. Hovedutfordringen er å bygge og å opprettholde tillit*. Her er tre grunner til at pressemeldinger bør være en del av kanalmiksen og strategien deres.

Trender for pressemeldingen – se statistikk for 2022
Når sendte kundene våre ut pressemeldinger i 2022, og hvilke pressemeldinger ble mest lest? Last ned årsrapporten for 2022.

Nyhetskriteriene som bør finnes i pressemeldingen
En redaksjon får flere hundre henvendelser og pressemeldinger hver eneste dag. Deres jobb er derfor å avgjøre hva som skal presenteres som en nyhet. Det er flere faktorer som spiller inn når saker skal velges ut, men en journalist vil alltid lete etter nyhetskriteriene i pressemeldingen.