Pressemeldinger: Virke

Pressemeldinger: Virke
Kunde: Virke
PRODUKTER FRA NTB:

– kommunikasjonsplattformen NTB Kommunikasjon for distribusjon og måling av pressemeldinger

– nyhetsovervåking

INTERVJUET ER GJORT MED:

Kommunikasjonssjef Martha Haukaas

Publisert:

19. juni 2020

Virke sender pressemeldinger via NTB Kommunikasjon og står bak den mest leste pressemeldingen noensinne. Les mer om de gode resultatene og hvordan de bruker plattformen.

Relevant nyhetspoeng

Den mest leste pressemeldingen sendt ut via vår kommunikasjonsplattform, NTB Kommunikasjon, ble sendt ut av Virke 12. mars 2020. Pressemeldingen fikk nesten 460 000 sidevisninger, i tillegg til nærmere 170 medieoppslag. Budskapet var at det er nok dagligvarer til alle, og teksten oppfordret til ikke å hamstre.

– Pressemeldingen vi sendte ut 12. mars, gikk bra fordi den hadde et relevant nyhetspoeng. Derfor var det ikke overraskende at meldingen fikk mye oppmerksomhet. Den ble skrevet raskt og ble sendt ut mens vi så et gryende problem, forteller kommunikasjonssjef Martha Haukaas.

Dokumenterte resultater

Resultatene fra utsendte pressemeldinger følger Virke i en innebygget statistikk-modul i NTB Kommunikasjon. Plattformen har en integrasjon med medieanalysebyrået Retriever som gjør det mulig å se hvilke medier som har laget en redaksjonell sak basert på pressemeldingene.

Vi bruker statistikk-modulen for å se i hvilken grad vi lykkes med pressemeldingene, og for å dokumentere resultatene overfor organisasjonen vår.

Når Virke sender ut pressemeldinger, benytter de seg av ferdige epostlister som ligger i NTB Kommunikasjon. På den måten kan de målrette pressemeldingen til relevante mottakergrupper i norske medier. I Virke bruker de en kombinasjon av ferdige utsendingslister og egne lister.

– Plattformen er enkel og effektiv å bruke. Det er svært nyttig med standardiserte maler og epostlister, sier Haukaas.

Følger nyhetsbildet med NTB

Kommunikasjonsavdelingen i Virke bruker nyhetsovervåking fra NTB for å planlegge egen kommunikasjon. Det innebærer at de kan lese nyheter og følge redaksjonens nyhetskalender med planlagte hendelser, slik at de er oppdatert på nyhetsbildet.

– Jeg anbefaler ofte bekjente å sende pressemeldinger via NTB Kommunikasjon, sier kommunikasjonssjefen i Virke.

Pressemeldingen som ble sendt ut 12. mars, var en fellesmelding fra Coop, NorgesGruppen, REMA 1000, Virke dagligvare og NHO Service og Handel. Les den her.

Spørsmål om utsending av pressemeldinger?