Hva er en retorisk situasjon?

Hva er en retorisk situasjon?
Maskot / NTB
Vil du lære mer om retorikk?

Michelle Uller holder også skrivekurs om retorikk og klar kommunikasjon.

Gå til kursoversikten
Michelle Uller
Språkkonsulent
Michelle Uller
Få grep om den retoriske situasjonen med tre spørsmål som spisser kommunikasjonsarbeidet.

Typisk kontorscenario: Du står foran kaffemaskinen og trykker på favoritten. Men i stedet for den nydelige surklingen av nykvernet kaffe kommer det en ubehagelig lyd og en beskjed: Tøm grutskuffen.

«Er det bare jeg som gjør dette?» tenker du. Litt frustrert tømmer du gruten i søpla og lurer på hvordan du skal få flere til å gjøre det samme.

Frustrerende er det kanskje, men én ting er helt sikkert: Du står overfor en retorisk situasjon.

Hva er en retorisk situasjon?

Kort forklart er en retorisk situasjon en utfordring eller et problem som bare kan løses eller endres med kommunikasjon. En retorisk situasjon består av tre hovedelementer: et påtrengende problem, et retorisk publikum og tvingende omstendigheter. Disse legger rammene for hvordan du kommuniserer.

Problemet handler mest om hva du ønsker å oppnå. Det kan være å få flere til å kjøpe et produkt, til å søke på en ledig stilling eller til å bruke søppelkassene i parken. Det kan også være å dempe forvirring om smittevernregler, å opplyse om at alle har vikeplikt for trikken, eller å få kollegaer til å tømme kaffegruten litt oftere.

Publikummet er personene du må få med deg for å oppnå målet. For å overbevise dem må du argumentere troverdig og tilpasse det du sier til dem.

I kaffescenarioet ovenfor er det lett å tenke at publikummet er alle på kontoret. Men de som kan bidra til endring, er de som også er interessert i at kaffemaskinen går jevnt og trutt. Med andre ord er publikummet de på kontoret som drikker kaffe.

Omstendighetene handler om hvilke muligheter og begrensninger som finnes i situasjonen. Her er noen eksempler:

  • Hva er din rolle, og hvordan bør du ordlegge deg?
  • Har du publikums tillit fra før, eller må du vinne den nå?
  • Finnes det normer eller forventninger for hvordan man tar opp temaet?
  • Når er det beste tidspunktet for å si noe?
  • Hvilke kanaler og kommunikasjonsformer er best å bruke?

Les også: Tre retoriske virkemidler forklart på to minutter

Tre nyttige spørsmål

Hvordan kan du bruke dette i arbeidshverdagen? Først må du vurdere hvilke deler av arbeidet deres som er retoriske situasjoner – altså situasjoner hvor målrettet kommunikasjon kan gi en ønsket endring. Deretter kan du vurdere den retoriske situasjonen med tre praktiske spørsmål:

  • Hva vil vi oppnå?
  • Hvem kan påvirke utfallet?
  • Hva er omstendighetene vi må forholde oss til?

Når du kan svare på spørsmålene, blir det tydeligere hva som påvirker og styrer hvordan du skal eller bør kommunisere. Svarene viser også hva som kan være gyldige argumenter og nyttige virkemidler i situasjonen.

Vil du få lignende bloggartikler i innboksen din?

Meld deg på nyhetsbrevet vårt.

27.02.2023
Les mer
Tre retoriske virkemidler forklart på to minutter
Stina Gränfors / Johner / NTB

Tre retoriske virkemidler forklart på to minutter

«Han er ingen god retoriker, akkurat.» Politikere og personer som ytrer seg offentlig, kan raskt få en slik merkelapp på seg. Vi kaller dem ofte for gode eller dårlige retorikere, men hva mener vi egentlig med det?

Tre tips for å skrive bedre stillingsannonser
fizkes / Shutterstock / NTB

Tre tips for å skrive bedre stillingsannonser

En god stillingsannonse må motivere de rette personene og selge en mulighet. Stillingsannonsen skal overbevise om å velge akkurat dere.

Tre tips for å skrive universelt utformede tekster på nett
Maskot / NTB

Tre tips for å skrive universelt utformede tekster på nett

Enten du er en rutinert UX-skribent eller bare skal publisere noe kjapt på nett, har du et ansvar for at nettsiden er universelt utformet.