Sitater er gullet i pressemeldingene
Få tips om hvilke elementer du bør ha med i pressemeldingen, og hvordan de bør struktureres.

I sitatene er det dere som snakker
En pressemelding skal skrives sånn at mediene kan publisere budskapet uten å måtte skrive det om. Derfor skal den skrives i tredjeperson og ikke fra et “vi”. Unntaket er sitatene. Der er det avsenderen, altså dere, som snakker. Dette er muligheten dere har til å uttrykke ekte begeistring eller stor bekymring eller til å understreke hvorfor noe er viktig fra deres perspektiv.
Tilby en ekte stemme
En lang og tung setning blir ikke et godt sitat av at det står en sitatstrek foran. Lange og kanskje litt formelle uttalelser gjør det vanskelig å få et inntrykk av den som snakker. I stedet vil vi ha en ekte stemme. Hva sier akkurat denne personen om dette?
Skriv ned det personen faktisk sier, og flikk heller på det slik at det gjør seg skriftlig. Stram opp til du har et passe langt og effektivt sitat som er lett å lese, og som speiler personens måte å uttrykke seg på.
Husk at du tilbyr mediene en kilde, og gode kilder er de som har noe genuint å komme med.
Sitatene gir nyheten liv og farge
Selve nyheten og sentrale fakta knyttet til den bør du formidle i overskriften, ingressen og brødteksten. Sitatene bruker du til å kommentere nyheten og gi den liv og farge. Det betyr ikke masse følelser eller et blomstrende språk, men for eksempel viktige konsekvenser, sentrale årsaker, interessante perspektiver, illustrerende detaljer og ekte bekymring eller entusiasme.
Trenger du hjelp til å skrive en pressemelding?
NTB Kommunikasjon er en kommunikasjonsplattform som gjør det enkelt å sende pressemeldinger rett inn i medienes arbeidsverktøy. Her kan dere publisere, distribuere og måle effekten av pressemeldingene.
Last ned malen for pressemeldingerLær mer om å skrive gode sitater på kurs hos NTB. Finn neste kurs her.
Spørsmål om pressemeldinger?
Skriv bedre pressemeldinger
Les også

Trender for pressemeldingen – se statistikk for 2024
Når sendte kundene våre ut pressemeldinger i 2024, og hvilke pressemeldinger ble mest lest? Last ned årsrapporten for 2024.

Etisk bruk av KI i pressemeldinger
Utviklingen av kunstig intelligens (KI) skjer raskt, og med det følger også etiske spørsmål om hvordan KI skal brukes på en ansvarlig måte. Sammen med Kommunikasjonsforeningen tipser vi deg som skriver pressemeldinger, om når KI kan være en effektiv ressurs, og når du bør gjøre egne vurderinger.

Hvordan få effekt av pressemeldingen
Å skrive pressemeldinger trenger ikke å være vanskelig, så lenge du har de rette hjelpemidlene for å komme i gang. Her får du oversikt over hvordan du gir pressemeldingen den rette utformingen og sørger for den beste effekten.