Tre kunder om pressemeldinger og kommunikasjon – del 2

Tre kunder om pressemeldinger og kommunikasjon – del 2
Shutterstock / NTB
KOMMUNIKASJONSTIPS

Vi gir deg nyttige tips om kommunikasjon, språk, bilderettigheter, bildebruk og mye mer.

Gå til bloggen vår
Vi har spurt tre kunder om hvordan de jobber for å nå målgruppen, og hvordan de vurderer hva som er det beste tidspunktet å sende ut pressemeldinger på. Bli inspirert av IKEA, Tekna og Opplysningskontoret for brød og korn.

Les også: Tre kunder om pressemeldinger og kommunikasjon – del 1.

Vi har pratet med Siv Egger Westin i IKEA, Mona Raa Ravndal i Tekna og Torunn Nordbø i Opplysningskontoret for brød og korn.

Hvordan vurderer dere hva som er det beste tidspunktet å sende ut pressemeldinger på?

Siv Egger Westin, kommunikasjonssjef i IKEA: Det varierer hvilke dager og tidspunkter vi sender ut pressemeldinger, ettersom det i noen tilfeller er styrt av sperrefrister for å for eksempel sikre god internkommunikasjon i forkant, eller fordi det er nyheter som skal ut samtidig over hele verden. Så må vi også være fleksible på å endre tidspunktet på grunn av hendelser i samfunnet rundt oss. Men annet enn det tilsier innsikten vår at det er en fordel å sende ut på formiddagen i ukedagene.

Mona Raa Ravndal, kommunikasjonssjef i Tekna: Vi har testet litt forskjellig, men holder en knapp på tidlig på morgenen, gjerne før redaksjonenes morgenmøter. Søndag kan også være en god dag – det sendes ikke så mange andre pressemeldinger denne dagen, og man kan derfor bli mer synlig med sitt budskap. Generelt sett opplever vi fredag ettermiddag som en dårlig tid å sende pressemeldinger på.

Torunn Nordbø, daglig leder i Opplysningskontoret for brød: Det beste tidspunktet for utsendelse varierer med hva slags type innhold/budskap vi ønsker å formidle. Når dette er, jobber vi stadig med å finne mer ut om. Bakgrunnsstoff i forbindelse med bakedager sender vi gjerne ut en ukes tid i forveien, slik at redaksjonene kan ha mulighet til å forberede seg. Annet innhold vil være nyttig å knytte til nyhetsbildet, og vi forsøker å sende det kjapt ut mens det fremdeles er ferskt.

Tips! Treffsikker kommunikasjon – bli oppdatert på nyheter i sanntid.

Hvordan når dere målgruppen deres?

Siv Egger Westin, kommunikasjonssjef i IKEA: Hvis vi definerer målgruppen som ulike medier, når vi dem med å gi dem informasjon som er relevant og tydelig. Vi jobber med å sikre gode og tydelige budskap og interessante vinklinger, og vi bruker mye tid på å bygge relasjoner og forstå hva ulike journalister og medier ønsker. Segmentering er viktig, for det er ikke alt som er interessant for alle.

Mona Raa Ravndal, kommunikasjonssjef i Tekna: For å nå målgruppen journalister krysser vi av for relevante områder og kategorier i medielistene i NTB Kommunikasjon. Det er fint at man her kan peile seg inn på både region og faglig område for å treffe målgruppen bedre. Samtidig er det jo aldri noen garanti for at man treffer de journalistene som er opptatt av bestemte temaer. Da er det lurt at man i tillegg opparbeider seg en database på egen hånd.

Torunn Nordbø, daglig leder i Opplysningskontoret for brød: Vi vil helst nå ut til alle, men har meget begrensede ressurser. Det meste av budskapet vårt er rettet mot kvinner i alderen 25–45 år. Vi har nettstedet brodogkorn.no med nettsaker med fakta om brød og kornprodukter samt oppskrifter og tips til matpakker, baking og annen bruk av brød og kornprodukter.

I tillegg til pressemeldinger og PR-innsalg bruker vi kontoene våre på Facebook og Instagram aktivt for å spre budskapene våre.

Siv Egger Westin i IKEA, Mona Raa Ravndal i Tekna og Torunn Nordbø i Opplysningskontoret for brød og korn.

Send pressemeldinger fra NTB Kommunikasjon

IKEA, Tekna og Opplysningskontoret for brød og korn er kunder av NTB Kommunikasjon. De sender pressemeldinger fra kommunikasjonsplattformen. Les mer om NTB Kommunikasjon her.

Vil du få lignende bloggartikler i innboksen din?

Meld deg på nyhetsbrevet vårt.

25.05.2022

Spørsmål om pressemeldinger?

Les også:
Tre kunder om pressemeldinger og kommunikasjon – del 1

Tre kunder om pressemeldinger og kommunikasjon – del 1

Vi har spurt tre forskjellige virksomheter om hvordan de jobber med pressemeldinger og kommunikasjon. Alle sender pressemeldinger fra NTB Kommunikasjon. Bli inspirert av IKEA, Tekna og Opplysningskontoret for brød og korn.

Treffsikker kommunikasjon – bli oppdatert på nyheter i sanntid
Leonid Iastremskyi / Alamy Stock Photo / NTB

Treffsikker kommunikasjon – bli oppdatert på nyheter i sanntid

For at kommunikasjonen din skal treffe, er det viktig å være oppdatert på nyheter knyttet til kjernesakene dine.

Sjekkliste for pressemeldinger – Slik skriver du en god pressemelding
Shutterstock / NTB

Sjekkliste for pressemeldinger – Slik skriver du en god pressemelding

Hvordan skrive en god pressemelding? I sjekklisten tar vi deg steg for steg gjennom elementene du må ha med i pressemeldingen.