Pressemeldinger: Statens vegvesen

Pressemeldinger: Statens vegvesen
Knut Opeide / NTB
Kunde: Statens vegvesen
PRODUKTER FRA NTB:

– pressemeldinger fra NTB Kommunikasjon

– nyhetsovervåking

INTERVJUET ER GJORT MED:

Pressesjef Kjell Bjørn Vinje

PUBLISERT:

29. april 2021

Statens vegvesen sender pressemeldinger fra NTB Kommunikasjon og bruker nyhetsovervåking for å planlegge kommunikasjonen sin.
Resultatene vi får med NTB Kommunikasjon, skaper begeistring og entusiasme internt.

Det sier pressesjef Kjell Bjørn Vinje i Statens vegvesen. Han forteller at 45 personer jobber med kommunikasjon i Statens vegvesen, fordelt på seks divisjoner rundt om i landet. Høsten 2020 tok de i bruk NTBs kommunikasjonsplattform for utsending av pressemeldinger.

NTB Kommunikasjon gir pressearbeidet et løft

Vinje trekker fram epostlister for distribusjon, statistikkmodulen, brukervennlighet, opplæring og design som noen av de største fordelene. Spesielt epostlistene har gjort hverdagen enklere.

Nå jobber vi systematisk med distribusjon av pressemeldingene og analyse i etterkant.

Med statistikkmodulen følger de resultatene grundig og jobber kontinuerlig med å videreutvikle pressearbeidet. Det danner grunnlaget for gode diskusjoner internt om hvorfor noen pressemeldinger gjør det bra, og hvor det er rom for forbedring.

– Det var gull verdt for oss å få god veiledning fra NTB om hvordan vi kan optimalisere arbeidet med pressemeldinger.

Kommunikasjonsavdelingen i Statens vegvesen bruker også nyhetsovervåking fra NTB. Det innebærer tilgang til redaksjonens arbeidsplaner, nyhetskalender og nyhetsappen.

– Vi bruker nyhetskalenderen aktivt i arbeidet med pressemeldinger. Utsending skal ikke skje samtidig med større, planlagte begivenheter, sier Vinje.

Nyhetskalenderen har gitt pressearbeidet vårt et løft.

Grundig behovsanalyse og implementeringsprosess

Vinje forteller at Statens vegvesen aldri har hatt utfordringer med å nå gjennom i pressen. Likevel hadde de behov for å jobbe mer strategisk med kommunikasjonsarbeidet. Målene med nytt system var å nå gjennom til pressen med spesifikke saker som de ønsker å løfte fram, ha en felles nasjonal løsning, samt å gjøre pressemeldingene tilgjengelige og gjenkjennelige for mediene.

Vi gjorde en grundig vurdering av eget arbeid med pressemeldinger og hva vi ønsket å få ut av et system. NTBs kommunikasjonsplattform er nå et riktig og viktig verktøy for oss.

Det ble satt opp en gjennomtenkt og imponerende implementeringsprosess av det nye verktøyet. Vinje forteller at de tidlig satte sammen en intern gruppe med superbrukere. Disse lærte seg kommunikasjonsplattformen til fingerspissene, i tillegg så de på interne skriveregler, kanalmiks, bildebruk og mer. Sammen med NTB har superbrukerne lært opp alle kommunikasjonsmedarbeiderne.

Resultatet har blitt et helhetlig og forbedret arbeid med pressemeldinger.

Gode tilbakemeldinger internt og fra mediene

Pressesjefen forteller at de interne tilbakemeldingene er svært positive, og at det nå er større entusiasme rundt pressearbeidet.

Selv de med noe teknologiskrekk synes at det er enkelt og greit å bruke plattformen.

Og har de oppnådd målet om at Statens vegvesen skal fremstå som en samlet organisasjonen mot mediene?

– Vi får gode tilbakemeldinger fra mediene om at pressearbeidet vårt er hensiktsmessig strukturert, sier Vinje.

Les mer om å sende pressemeldinger fra NTB Kommunikasjon her!