
Jobb smart med klarspråk i høst

Vi holder skrivekurs om klarspråk, tegnsetting, retorikk, språkmodeller og mer.

1. Få oversikt over tekstene dere skriver
Hvilke tekster skal virksomheten jobbe med i høst? Hvilke av disse bør prioriteres i klarspråksarbeidet, og hvordan kan du som klarspråksansvarlig legge til rette for at tekstene blir klare og gode? God oversikt gjør det enklere å sette av tid og penger og velge gode tiltak.
Det er ekstra nyttig å finne ut hvilke teksttyper som ikke har blitt prioritert i klarspråksarbeidet så langt. Hvordan står det til med utredninger, sakspapirer, fagrapporter, skjemaer, vedtak, høringssvar, utlysninger og vilkår? Det kan kreve litt å få oversikt over tekster som fagavdelingene eller toppledelsen produserer. Tekster som kommunikasjonsavdelingen har rutiner for, som nettsider og SoMe-innlegg, er sannsynligvis godt ivaretatt allerede.
Les også: Hva er klarspråk?
2. Samle klarspråksgruppen
Jobber du alene, er det vanskelig å ta pulsen på virksomheten og fange opp muligheter og behov. En klarspråksgruppe bidrar til å koble språkarbeidet på virksomhetens kjerneoppgaver og satsingsområder og minsker risikoen for at klarspråk blir en silosatsing. Nå som høsten er i gang, er det tid for å sjekke at gruppen er fulltallig og har mandatet den trenger til arbeidet framover. Sørg for lederforankring, og legg en plan for resten av året.
Klarspråksgruppen bør representere forskjellige perspektiver i virksomheten og bestå av fagfolk fra sentrale fagområder, jurister og førstelinje – og personer med klarspråkskompetanse, selvfølgelig. Finn gjerne ildsjelene som ønsker å jobbe med språk og brukerperspektiv.
Alle i gruppen bør få kompetanse om klarspråk, hvis ikke er det lett å snakke forbi hverandre. Med en felles forståelse får dere et felles målbilde og et felles «språk om språket». Det øker treffsikkerheten og sparer tid i det videre løpet.
3. Kartlegg kompetansebehovet
Hvilken kompetanse kan heve kvaliteten på virksomhetens tekster? Hvilke skrivetips trenger kollegene dine for å bli trygge i skriveprosessen? Hør gjerne med både ledere og klarspråksgruppen hvilke behov de ser. I tillegg kan det være lurt å la alle kolleger komme med ønsker om kurs og skriveverksteder.
En avstemning på intranett kan føre til engasjement og eierskap og øke sjansen for at opplæringen treffer et reelt behov. Med denne tilnærmingen er innsalget allerede gjort før påmeldingsskjemaene gjøres klare, og det blir kort vei fra markedsføring til gjennomføring. Sett opp de to–tre kursene som får flest stemmer – og gjenta suksessen hvis det er flere interesserte enn kursplasser.
Har du allerede en tanke om hvilke kurs du vil ha med i avstemningen, eller skaper du engasjement ved å la alle sette sitt yndlingskurs på lista? Her er noen av våre favoritter i høst:
- Skriv klart med KI
- Skriv for nett – gjør teksten lett å finne, forstå og bruke
- Lær å skrive kronikker og debattinnlegg
- Skriv bedre stillingsannonser
- Klart språk og presis juss
God klarspråkhøst!