Skriv pressemeldinger som er enkle å bruke

Skriv pressemeldinger som er enkle å bruke
Maskot / NTB
Kurs: Skriv bedre pressemeldinger

Vi holder jevnlig skrivekurs om pressemeldinger. Neste er 2. februar – velkommen!

Meld deg på skrivekurset
Pressemeldinger er brukstekster for travle journalister. Så kom kjapt til nyhetspoenget, gjør teksten oversiktlig og gi journalistene det de trenger for å lage en sak.

Tittelen og ingressen svarer på hvem som gjør hva

Hvis journalisten må lete etter nyheten i pressemeldingen din, kommer den ikke godt nok fram. Vær i stedet helt tydelig på hva nyheten er i både tittelen og ingressen – lokketitler i pressemeldinger er det ingen som har tid til. Sammen bør tittelen og ingressen svare på spørsmålet: Hvem gjør hva?

Tips! Er det vanskelig å vite hvordan du skal presentere nyheten din? Prøv å skrive slik at pressemeldingen møter et eller flere av nyhetskriteriene.

Mellomtitlene avslører hovedpoenget i hvert avsnitt

Bruk rikelig med mellomtitler – det er den beste måten å gi journalistene oversikt over innholdet på. Del teksten inn i korte avsnitt, og gi hvert avsnitt en informativ mellomtittel som avslører hovedpoenget i avsnittet.

Tips! Har du mange og kanskje litt kompliserte opplysninger du vil ha med i pressemeldingen? Skap oversikt med visuelle elementer som tabeller, figurer og faktabokser – eller kanskje et kartutsnitt? Illustrasjonsbilder gjør også susen.

Kontaktinformasjon gir treff på første forsøk 

Kontaktinformasjonen er nesten like viktig som selve teksten i pressemeldingen din. Vær sikker på at den du oppgir som kontaktperson, kan svare på spørsmålene om saken eller vet hvem journalistene skal snakke med når de ringer. Oppgi navnet, stillingstittelen, telefonnummeret og e-postadressen til kontaktpersonen. Et bilde er også kjekt.

Tips! Husk at den du oppgir som kontaktperson, bør ha tid til å ta telefonen de første timene etter at dere sender ut pressemeldingen. Det er stas med direktører, men de sitter jo ofte i møter.

Skal du skrive en pressemelding?

Hvordan skrive en god pressemelding? I sjekklisten tar vi deg steg for steg gjennom elementene du må ha med i pressemeldingen.

Gå til sjekklisten for å skrive pressmeldinger
10.05.2021
Flere skrivetips
Når er det best å sende ut en pressemelding?
Shutterstock / NTB

Når er det best å sende ut en pressemelding?

Det finnes ikke noe eksakt svar på dette spørsmålet, men det finnes noen vurderinger som kan gi deg en indikasjon. Vi deler statistikk fra når brukere av vår egen kommunikasjonsplattform sender ut pressemeldinger.

Slik velger du rett bilde til pressemeldingen
Maskot / NTB

Slik velger du rett bilde til pressemeldingen

Artikler med bilder får flere visninger enn artikler uten. Det samme gjelder for pressemeldinger. God bildebruk underbygger og forsterker budskapet ditt.

Nyhetskriteriene som bør finnes i pressemeldingen
Shutterstock / NTB

Nyhetskriteriene som bør finnes i pressemeldingen

En redaksjon får flere hundre henvendelser og pressemeldinger hver eneste dag. Deres jobb er derfor å avgjøre hva som skal presenteres som en nyhet. Det er flere faktorer som spiller inn når saker skal velges ut, men en journalist vil alltid lete etter nyhetskriteriene i pressemeldingen.

Hvordan skille seg ut i mengden av pressemeldinger?
JeremyRichards / Shutterstock / NTB

Hvordan skille seg ut i mengden av pressemeldinger?

En nyhetsredaksjon får flere hundre henvendelser hver eneste dag. Her er fem tips som øker sjansen for at en pressemelding skal synes i mengden.

Semikolon eller kolon?
Shutterstock / NTB

Semikolon eller kolon?

Mange lurer på forskjellen mellom semikolon (;) og kolon (:). Her er det viktigste du må vite om de to tegnene:

Tips til å finne rett illustrasjonsbilde
Adam Kuylenstiernav / Alamy Stock Photo / NTB

Tips til å finne rett illustrasjonsbilde

Godt innhold på nett bør støttes av et godt bilde som forsterker budskapet ditt. Vi vet at det kan være tidkrevende å lete fram det perfekte bildet. Her er noen tips på veien.

Spørsmål om pressemeldinger?