Slik velger du rett bilde til pressemeldingen

Slik velger du rett bilde til pressemeldingen
Maskot / NTB
Sjekkliste for å skrive pressemeldinger

I sjekklisten tar vi deg steg for steg gjennom elementene du må ha med i pressemeldingen.

Last ned sjekklisten
Artikler med bilder får flere visninger enn artikler uten. Det samme gjelder for pressemeldinger. God bildebruk underbygger og forsterker budskapet ditt.

– Bildet til pressemeldingen utgjør en stor forskjell for hvilket engasjement budskapet skaper, sier produktsjef for NTBs pressemeldingsplattform, Kine Renée Gregersen.

Hvorfor er det viktig med bilde i pressemeldingen?

  • 80 prosent* av journalistene er mer tilbøyelige til å bruke en pressemelding hvis den inneholder et bilde.
  • Pressemeldinger med bilde får opptil et halvt minutts mer oppmerksomhet* enn dem uten bilder.

Et ansikt gir deg større oppmerksomhet

Øyet trekkes mot ansikter framfor andre motiver, som landskap og produktbilder. Bruk et relevant bilde, gjerne med et ansikt, som det er lett å oppfatte sammen med overskriften. Bildet bør forsterke budskapet, ikke skape et forvirrende inntrykk.

Noen tips for bilder med mennesker:

  • Gå gjerne tett på ansiktet.
  • Ekte bilder som viser følelser og engasjement, gir pressemeldingen mer troverdighet og større gjennomslag.
  • Upolerte bilder forsterker pressemeldingens budskap, mens glattpolerte bilder er mindre troverdige.
  • Bruk breddeformat (16:9) for å unngå uheldige kutt.

Viktig: Glem ikke at bildeformatet vises forskjellig på ulike plattformer. I NTB Kommunikasjon leter systemet etter ansikter og lager et utsnitt basert på dette. Dersom du skal dele saken videre i sosiale medier som Facebook og Twitter, så henter de den originale filen og tar et utsnitt midt i bildet. Det kan føre til uheldige utsnitt.

Bruk bildeteksten aktivt

Undersøkelser viser at etter bilder er bildeteksten det neste vi leter etter. Bruk bildeteksten som agn for å lokke leseren videre i teksten eller for å få fram et viktig poeng. Har du et godt sitat? Bruk det i bildeteksten.

Tips til bildeteksten:

  • Unngå hikke: Ikke gjenta overskriften i bildeteksten.
  • Frist leseren ved å trekke fram et sitat eller en viktig påstand.
  • Bildekreditering: Navngi fotografen og eventuelt bildebyrå til slutt i bildeteksten.

Bruk bilder lovlig

Husk at selv om dere har rettigheter til å bruke et bilde på en viss måte, har dere ikke nødvendigvis rettighetene til å bruke det i en annen sammenheng. Dersom du legger ved et bilde i en pressemelding, forventer mottakeren at de skal kunne bruke bildet.

Husk å undersøke:

  • Hvem har opphavsretten til bildet?
  • Er personvernet til mennesker i bildet ivaretatt?
  • Har dere rettigheter til å bruke bildet på denne måten?

Er det mange ukjente begreper om bilderettigheter? Fortvil ikke! Vi har skrevet en ordliste der vi på enkelt vis forklarer de vanligste begrepene.

*Kilde

Vil du bli bedre til å skrive pressemeldinger? Vi holder jevnlig skrivekurs om pressemeldinger. Se om du finner en kursdato som passer for deg.

Vil du få lignende bloggartikler i innboksen din?

Meld deg på nyhetsbrevet vårt.

07.09.2020

Vil du vite mer?

Les også
Nyhetskriteriene som bør finnes i pressemeldingen
Shutterstock / NTB

Nyhetskriteriene som bør finnes i pressemeldingen

En redaksjon får flere hundre henvendelser og pressemeldinger hver eneste dag. Deres jobb er derfor å avgjøre hva som skal presenteres som en nyhet. Det er flere faktorer som spiller inn når saker skal velges ut, men en journalist vil alltid lete etter nyhetskriteriene i pressemeldingen.

Treffsikker kommunikasjon – bli oppdatert på nyheter i sanntid
Leonid Iastremskyi / Alamy Stock Photo / NTB

Treffsikker kommunikasjon – bli oppdatert på nyheter i sanntid

For at kommunikasjonen din skal treffe, er det viktig å være oppdatert på nyheter knyttet til kjernesakene dine.

Skriv pressemeldinger som er enkle å bruke
Maskot / NTB

Skriv pressemeldinger som er enkle å bruke

Pressemeldinger er brukstekster for travle journalister. Så kom kjapt til nyhetspoenget, gjør teksten oversiktlig og gi journalistene det de trenger for å lage en sak.