Hva med personvernet i bilder og video?

Hva med personvernet i bilder og video?
Gorm Kallestad / NTB
Personvern oppsummert:

– Alle har retten til eget bilde.

– Personvernet varer ikke evig.

– Skill mellom redaksjonell og kommersiell bruk.

Last ned en guide om bilderettigheter
Joakim Nilsson
Bildebyråsjef
Joakim Nilsson
Her er våre tips til hva dere må tenke på når det er personer på et bilde.

Alle har retten til eget bilde

Det gjelder uavhengig av om bruken er redaksjonell eller kommersiell. Retten til eget bilde er først og fremst regulert av åndsverkloven § 104.

Som en hovedregel kan ikke et fotografi som avbilder en person, gjengis eller vises offentlig uten samtykke fra den avbildede.

Åndsverkloven åpner for noen få unntak, blant annet

  • når avbildningen er aktuell og har allmenn interesse
  • når bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse
  • i politietterforskninger
  • under visse betingelser i vitenskapelige tekster og biografier

Les mer om unntakene i åndsverkloven.


Tips!
Mediebanken vår kan være løsningen for å håndtere samtykke for lagring (GDPR) og for å ha oversikt over bruksrettigheter for bilder og video.

Personvernet varer ikke evig

Når opphører personvernet? Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av personens dødsår.

Det er forskjell på å bruke bildet redaksjonelt og kommersielt

Hvordan skal dere bruke bildet? Skal bildet illustrere en nyhetssak, eller skal dere bruke det for å markedsføre et produkt eller en tjeneste? Vi skiller mellom redaksjonell og kommersiell bruk av bilder.

Redaksjonell bruk

Redaksjonell bruk av bilder vil si at dere bruker bildene til en redaksjonell sak, slik som i bøker, i avisartikler, i magasiner og på nettsteder. Bruken av et bilde skal knyttes mot en direkte relevant tekst som er av en viss offentlig interesse. Det betyr at dere bruker bildet for å dokumentere, beskrive eller formidle en situasjon. I nyhetssammenheng dreier det seg om å formidle noe som er av allmenn interesse.

Kommersiell bruk

Å bruke et bilde i kommersiell sammenheng betyr enkelt sagt at bildet brukes av virksomheter og organisasjoner som har et profilerings- eller salgsformål. Les mer om kommersiell bruk av bilder her.

Vil du få lignende bloggartikler i innboksen din?

Meld deg på nyhetsbrevet vårt.

11.02.2020

Spørsmål om bilder?

Les mer om bilder
Bilder og GDPR – håndterer dere bilder rett?
Maskot / NTB

Bilder og GDPR – håndterer dere bilder rett?

Bedrifter som har bilder av medarbeidere og andre personer, kan ofte ha behov for et system som gjør det lett å håndtere samtykker og samtidig ha oversikt over bruksrettigheter til bildene. Da kan løsningen være å bruke en mediebank.

Bilderettigheter – last ned guide for bildebruk
Voronaman / Shutterstock / NTB

Bilderettigheter – last ned guide for bildebruk

Kan du ta et bilde fra Google, sosiale medier eller en nettavis og bruke det slik du vil? Det korte svaret er nei, uavhengig av om du skal bruke bildet i jobbsammenheng eller vil publisere det som privatperson. Lær mer om bilderettigheter her.

Hva med opphavsretten?
Heiko Junge / NTB

Hva med opphavsretten?

Her er noen tips og råd for hvordan dere går fram når dere ønsker å bruke et bilde dere ikke eier selv.

Bilderettigheter – kort forklart
Shutterstock / NTB

Bilderettigheter – kort forklart

Her får du nyttig informasjon som gir deg oversikt over bilderettigheter og bruk av bilder. Vi gir deg en kort forklaring på de vanligste begrepene. Opphavsrett, vannmerke og kreditering – vet du hva de ulike begrepene betyr?

Bildeserier
Shutterstock / NTB

Bildeserier

Bli inspirert av aktuelle og sesongbaserte bildeserier! Her kan du se et lite utvalg av modellklarerte illustrasjonsbilder fra bildeportalen.

Mediebank
Shutterstock / NTB

Mediebank

Mediebanken er en norskutviklet bildebank som gjør det lett å lagre, finne igjen og dele bilder, videoer og grafikk. Den passer like godt enten virksomheten deres er stor eller liten, offentlig eller privat.