
Hva med personvernet i bilder og video?

– Alle har retten til eget bilde.
– Personvernet varer ikke evig.
– Skill mellom redaksjonell og kommersiell bruk.
Alle har retten til eget bilde
Det gjelder uavhengig av om bruken er redaksjonell eller kommersiell. Retten til eget bilde er først og fremst regulert av åndsverkloven § 104.
Som en hovedregel kan ikke et fotografi som avbilder en person, gjengis eller vises offentlig uten samtykke fra den avbildede.
Åndsverkloven åpner for noen få unntak, blant annet
- når avbildningen er aktuell og har allmenn interesse
- når bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse
- i politietterforskninger
- under visse betingelser i vitenskapelige tekster og biografier
Les mer om unntakene i åndsverkloven.
Tips! Mediebanken vår kan være løsningen for å håndtere samtykke for lagring (GDPR) og for å ha oversikt over bruksrettigheter for bilder og video.
Personvernet varer ikke evig
Når opphører personvernet? Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av personens dødsår.
Det er forskjell på å bruke bildet redaksjonelt og kommersielt
Hvordan skal dere bruke bildet? Skal bildet illustrere en nyhetssak, eller skal dere bruke det for å markedsføre et produkt eller en tjeneste? Vi skiller mellom redaksjonell og kommersiell bruk av bilder.
Redaksjonell bruk
Redaksjonell bruk av bilder vil si at dere bruker bildene til en redaksjonell sak, slik som i bøker, i avisartikler, i magasiner og på nettsteder. Bruken av et bilde skal knyttes mot en direkte relevant tekst som er av en viss offentlig interesse. Det betyr at dere bruker bildet for å dokumentere, beskrive eller formidle en situasjon. I nyhetssammenheng dreier det seg om å formidle noe som er av allmenn interesse.
Kommersiell bruk
Å bruke et bilde i kommersiell sammenheng betyr enkelt sagt at bildet brukes av virksomheter og organisasjoner som har et profilerings- eller salgsformål. Les mer om kommersiell bruk av bilder her.
