Hvordan skille seg ut i mengden av pressemeldinger?

Hvordan skille seg ut i mengden av pressemeldinger?
JeremyRichards / Shutterstock / NTB
NTB Kommunikasjon
Send pressemeldinger

I oktober 2020 fikk kundene våre i gjennomsnitt 8,8 medieoppslag per pressemelding.

Les mer
En nyhetsredaksjon får flere hundre henvendelser hver eneste dag. Her er fem tips som øker sjansen for at en pressemelding skal synes i mengden.

Framhev nyhetspoenget

Journalistenes viktigste oppgave er å informere om det som er nytt. Hva er nyheten i pressemeldingen deres? Løft den fram. Har den betydning for særlige grupper i samfunnet, og hvilke konsekvenser har den?

Har saken din geografiske forgreninger? For mange medier vil dette være en kjærkommen anledning til å lage en lokal vri. Lag lokale versjoner som du sender spesifikt til det aktuelle området.

Lag en informativ tittel

En god tittel er avgjørende for om pressemeldingen blir lest eller ikke. Framhev nyhetspoenget, og unngå å bruke “lure-titler” for å lokke leseren inn. En tittel skal informere og engasjere. Leseren skal sitte igjen med spørsmålet “hvorfor?” etter å ha lest en tittel, ikke “hvem?” eller “hva?”.

Bruk fortellende mellomtitler

Mellomtitlene gir oversikt og hjelper leseren gjennom teksten. Målet er at leseren skal kunne lese kun tittelen og mellomtitlene og samtidig få med seg hovedtrekkene i teksten. Hvis det er vanskelig å lage mellomtittel, tyder det på at avsnittet spriker for mye. Lag heller flere og kortere avsnitt.

Bruk et nøkternt og presist språk

Vaktsjefen har ikke tid til å lete seg fram til nyhetspoenget. Det kan være overskygget av superlativer og adjektiver som gjerne irriterer mer enn de frister. Unngå overdreven bruk av adjektiver, på den måten øker du troverdigheten i budskapet.

Tips: Våg å legge faghatten på hylla – slik unngår du stammespråk.

Send pressemeldingen til riktig målgruppe

Det er enklere å få mediedekning nå enn for noen år siden, men det er vanskeligere å oppnå massiv dekning. Det vil si at flere pressemeldinger får medieoppslag, men færre får veldig mange oppslag. Det viktigste bør derfor være å få plass i de riktige mediene ut fra budskap og målgruppe, og ikke nødvendigvis i alle.


Tips: Les et intervju der Virke forteller om hvordan de treffer målgruppen.

06.11.2020

Vil du vite mer?