7 tips til å velge bilder til nettsiden

7 tips til å velge bilder til nettsiden
Shutterstock / NTB
Våren 2020 lanserte vi i NTB en splitter ny nettside med ca. 300 bilder. La deg inspirere av hvordan markedsavdelingen valgte ut bilder til egen nettside.

Prosjektansvarlig for ny nettside og kommersiell direktør i NTB, Anne Solerød Christensen, forteller om prosessen og gir deg gode tips til å velge bilder til nettsiden.

1. Bestem en overordnet bildestil

Underveis i designprosessen lagde vi visuelle retningslinjer som vi tok med oss til bildeutvelgelsen. Nettsiden vår skulle ha illustrasjonsbilder med et nordisk uttrykk, og gjerne duse farger med blåtoner som står godt til vår fargeprofil. Skarpe farger ville vi helst unngå, ettersom det kan komme i konflikt med vår oransje logo. Bildestilen la et godt grunnlag når flere personer skulle være med å velge ut bilder.

Se eksempler fra nettsidene forbruker og feature og nyhetsbilder.

2. Bruk bilder med et realistisk uttrykk

For oss var det viktig å bruke bilder med et ekte uttrykk. Med det mener jeg bilder som ikke er overdrevent redigerte eller med mennesker som ser oppstilt ut. Det er fortsatt mange bilder av glattpolerte mennesker og med det vi kaller “amerikanske uttrykk”, som det var mye av for noen år tilbake. Slike bilder skaper ikke troverdighet for dem som besøker nettsiden.

Se eksempler fra nettsidene illustrasjonsbilder og språktjenester.

3. Variasjon i motiv – unngå den digitale fella

Mange av produktene og tjenestene til NTB er digitale og kan illustreres visuelt med et menneske som jobber med en datamaskin eller telefon. Dette ville vi unngå så langt det var mulig, for å tydeliggjøre hvert enkelt produkt. Produktsjefer har blitt involvert i bildeutvelgelsen og har blitt oppfordret til å foreslå bilder som fremhever produktene godt. Sammen har vi kommet fram til varierte og mer nøyaktige bilder som illustrerer digitale tjenester og produkter, så vi unngår den typiske digitale fella: “dame med laptop”-bildene. Men, noen slike bilder ble det.

Se eksempler fra nettsidene om bilderedaktører, børsmeldinger og pressemeldinger.

4. Sett av god tid til å finne bilder

En viktig lærdom for oss er at det tar mye tid å lete etter bilder til nettsiden. Hver underside på nettsiden vår skulle ha et hovedbilde med et definert, smalt format. Det var tidkrevende for oss på marked å finne bilder etter bildestilen, i riktige formater og produktområder. Det var mange interne som ble involvert underveis, noe som gjorde markeds rolle som “redaktører” viktig. Vi måtte tenke på nettsidens helhet.

5. Mangfold i bilder av mennesker

Bilder med et realistisk, nordisk uttrykk betyr ikke at vi kun skal ha bilder med blonde mennesker og lys hud. Bildene skal speile NTB og samfunnet for øvrig. Det har vært viktig for oss å ha et bevisst forhold til å plukke bilder med mennesker med ulik alder, forskjellig kjønn og ulik etnisk bakgrunn.

6. En base med illustrasjonsbilder fra kontorlokalet

Utover de produktspesifikke sidene var det også mange generelle nettsider som trengte et hovedbilde. Eksempler er siden om NTB, karrieresiden og kontakt oss. Her tok vi nye illustrasjonsbilder fra kontorlokalene våre i Havnelageret. Disse bildene tydeliggjør NTBs identitet og gir et innblikk i arbeidsplassen vår. Vi er heldige som har oppdragsfotografer på huset som tar slike bilder for oss og andre kunder.

Se eksempler fra nettsidene nyhetstjenesten, om oss og foto- og videooppdrag.

7. Ikke vent til sluttfasen med å tenke på bilderettigheter og fotokreditering

Vi endte opp med ca. 300 nye bilder, og da sier det seg selv at det er viktig å jobbe strukturert med bilder underveis. Vi var tre personer fra marked som jobbet med bilder til nettsiden, så det var viktig at alle hadde oversikt. Et viktig tips er å holde kontroll på bildene underveis med god mappestruktur. Pass på at bildene er modellklarerte, og at dere kjøper rettighetene til nødvendig bruk av bildene. Alle bildene skulle fotokrediteres, noe som er tidkrevende å gjøre om man ikke har full kontroll underveis.

Se hvordan vi fotokrediterer på nettsidene sportsfoto og i en bildeserie med høstbilder.

For å oppsummere vil jeg si at det er utrolig gøy å jobbe med bilder til nettsiden, men glem ikke å sette av nok tid til å gjøre en god jobb. Selv skulle vi på marked gjerne ha brukt bilderedaktørene på huset i større grad, men de satt opptatt med kundeoppdrag.

Til slutt vil jeg ønske lykke til med å velge bilder til nettsiden deres!


Les også:

Vil du få lignende bloggartikler i innboksen din?

Meld deg på nyhetsbrevet vårt.

26.08.2020

Spørsmål om bilder?

Flere artikler om bilder
Slik velger du rett bilde til pressemeldingen
Maskot / NTB

Slik velger du rett bilde til pressemeldingen

Artikler med bilder får flere visninger enn artikler uten. Det samme gjelder for pressemeldinger. God bildebruk underbygger og forsterker budskapet ditt.

Få orden på bildefilene
Johner Images / NTB

Få orden på bildefilene

Synes dere det er vanskelig å holde orden på bilder, rettigheter og bruk? Vi har alle vært der – på leting gjennom felles mapper og e-poster på jakt etter et bilde.

5 grunner til at du bør bruke en mediebank
Johner Images / NTB

5 grunner til at du bør bruke en mediebank

Har du opplevd at det er vanskelig å være flere i bedriften som samarbeider om bilder og videoer, at du ikke finner filen når du trenger den? Med en mediebank effektiviseres arbeidet med mediefiler.