Godt språk i digitale tjenester – introduksjonskurs i UX-skriving
Hvordan kan språket bidra til gode digitale tjenester? I dette kurset får du grunnleggende kunnskap om godt og effektivt språk i skjemaer, apper og andre digitale løsninger.
UX-skriving er å jobbe brukerorientert med språket på knapper, ledetekster, hjelpetekster og i mange andre elementer av brukergrensesnittet. I dette kurset ser vi på sentrale tekster som skal veilede, instruere, beklage, oppfordre eller inspirere som en del av en selvbetjeningsløsning, app eller en annen digital tjeneste.
På kurset lærer du mer om
- skriveprinsippene som hjelper deg til å skrive tekster som er forståelige og gjør det enkelt for brukeren å lykkes på første forsøk
- suksesskriterier, vanlige feller og etablerte språkkonvensjoner for
- spørsmåls- og veiledningstekst
- knappe- og lenketekster
- kvitteringer
- feilmeldinger
- nyttige verktøy og ressurser i skrivearbeidet
- brukertesting av språk og innhold – metoder, tips og triks
Målgruppe
Kurset passer for deg som jobber med digitale tjenester, for eksempel som kommunikasjonsmedarbeider, interaksjonsdesigner, utvikler eller innholdsdesigner.